Kínálatunk
Hírlevél
Támogatás

Madách Imre születésének 200. évfordulója alkalmából
Az ember tragédiájának az enciklopédiája című könyv
megjelentetése szakmai program megvalósítását
2023. évben a
támogatta.

Támogatás

A Tinta Könyvkiadó működését  2022. évben
a Magyar Kultúráért Alapítvány
támogatta

Támogatás

A magyar nyelv szerkezetének és szókincsének újszerű bemutatása szakmai program megvalósítását
2021. évben atámogatta.

Havi sikerlista
Termékajánló
Szállítási költség

Magyarország területére: 1200 Ft.

18.000 Ft feletti rendelés

esetén ingyenes.

Fizetési megoldás
Tanúsítvány
SSL Certificate
Szűrés
Megjelenés dátuma
Termék részletek


Az ősi szó nyomában

-20%
Az ősi szó nyomában
  • Az ősi szó nyomában
  • Az ősi szó nyomában
  • Az ősi szó nyomában
  • Az ősi szó nyomában
  • Az ősi szó nyomában
2 990 Ft 
2 392 Ft
A vásárlás után járó pontok: 24 Ft
Megjelenés dátuma 
:
2 020

Ide kattintva elolvashatja a könyv előszavát

Ide kattintva elolvashat egy részletet a könyvből

Az ősi szó nyomában folytatása A gondolatokhoz odataláló nyelv című kötetnek.  A magyar nyelv érték, s mint minden értéket óvni, megőrizni és gyarapítani kell. Ebben a nemes feladatban segíthetnek Adamikné Jászó Anna írásai a nyelvművelés elméleti kérdéseiről, nyelvrokonságunk kutatóiról, költőinkről-íróinkról, a magyartanításról, az olvasásról, a hangzó beszédről, a nyelvi norma érték voltáról.

Az „ősi szó nyomában” elsősorban a nyelvrokonság kutatását jelenti, de áttételesen nyelvünk jellegének, sajátosságainak feltárását, melyet valóban ismerni és óvni kell, mert érik olyan hatások, amelyek ellenkeznek nyelvünk jellegével.

A nyelvi normát a klasszikusok úgy határozták meg, mint az írók és a költők követendő nyelvhasználatát. Ezért szoros a kapcsolat az irodalom és a nyelvművelés között, nem mindegy, hogyan tanítjuk a magyar irodalmat a fiataloknak, a jövő nemzedékeinek. Ezért foglalkozik a szerző a magyar irodalom tantervi anyagával, fokozatos leépítésével. Az irodalom témájához pedig szorosan kapcsolódik az olvasás ügye. Minden az olvasási készség megalapozásától függ, ezért írásai az olvasástechnikát hangsúlyozzák. A nyelvművelés külön területe a hangzó beszéddel való foglalkozás, mert „beszélni nehéz”.

Az iskolával való kapcsolata miatt ajánljuk ezt a kötetet tanároknak, hátha példákat, ötleteket meríthetnek anyagából. Ajánljuk a diákoknak, akik végül is mint szülők valamikor elsődleges nyelvművelők lesznek. S ajánljuk mindazoknak, akik figyelik, vigyázzák a gondolataikhoz odataláló nyelvet, az „ősi szót”.

Adamikné Jászó Anna magyar–orosz–finnugor szakos tanár, csaknem egy évtizedig tanított gimnáziumban, jelenleg az ELTE BTK professor emeritusa.

 

  • Alcím
    Nyelvhelyességi írások a harmadik évezred elejéről
    Szerző
    Adamikné Jászó Anna
    Sorozatszám
    73
    Oldalszám
    212
    Kötés típusa
    puhafedeles
    Formátum
    A/5
    Gyártó 
    TINTA Könyvkiadó
    ISBN
    9789634092650
    Tömeg
    256 g/db
  • Bevezető gondolatok  /  9

    A nyelvművelésről  /  11

    Mi a nyelvművelés?  /  13

    Retorika és nyelvművelés  /  19

    Nyelvhelyesség a retorikában  /  24

    Miért szabad „a hét szabad művészet”?  /  25

    Első hazai retorikánk  /  27

    Európai nyelvművelés  /  30

    „…virág vagy te, hazám ifjúsága”  /  32

    Költőinkről – íróinkról  /  35

    Arany Jánosról – mai diákoknak  /  37

    Jókai Mór születésnapja lett a magyar próza napja  /  39

    Jókai „nyelvészkedéséről”  /  43

    Repülőmondatok  /  49

    Elfelejtett szállóigék  /  51

    Sütő Andrásról  /  52

    Nyelvrokonságról  /  55

    Elhaló hangok  /  57

    Első tudósítás a finnugor nyelvrokonságról  /  60

    Sajnovics János  /  62

    Reguly Antal  /  63

    Hunfalvy Pál  /  66

    Anyanyelv és hunfalvyzmus  /  68

    Hová mégy, magyar?  /  71

    Finnugor rokonságunk  /  72

    A finn nevek kiejtéséről  /  75

    Kik azok a számik?  /  76

    Üzenet Csángóföldről  /  78

    Cinkák és sirató nénik
    Csángóföldi tudósítások  /  80

    Magyarul tanulni, ukránul vizsgázni  /  81

    A magyartanításról  /  85

    A magyartanítás gondjairól  /  87

    Az óraszám tartalmi kérdés  /  96

    Üzenet a 12. századból
    Metalogicon: a nyelvtan védelmében  /  98

    Az örök magyartanár
    (Találkozásaim Jókai Annával)  /  99

    Véndiákok (Emléksorok Hunyady Zsuzsáról)  /  103

    Petőfi koszorúi?  /  106

    Petőfi tölténye  /  108

    Emlékezzünk Wass Albertre!  /  110

    Wass Albert, a nyelv mestere  /  111

    Maradj talpon! De hol?  /  113

    Lélektől lélekig  /  115

    Minek örülne ma Kazinczy?  /  117

    Magyaróra  /  119

    Interjú Wass Albertről  /  126

    Olvasásról  /  133

    A nyelvi tudatosságról  /  135

    Lábkönyök és körtebunda  /  136

    Még egyszer a nyelvi tudatosságról  /  138

    Tolicska és libapont  /  140

    Olvasástechnika  /  141

    Hosszú szavak  /  143

    A homogén gátlásról  /  144

    Kézjelek és hangok  /  146

    A korrektúra olvasásáról  /  147

    A gyermekkönyvek nyelvezetéről  /  149

    Mi lett Twist Olivérből?  /  151

    Az aranyat tojó liba  /  153

    Gyermekversek – külhonból  /  156

    Ahogy én olvastam…  /  157

    Az elhangzó beszédről  /  163

    Turbóbeszéd  /  165

    A történelmi nevek kiejtéséről  /  166

    Régies írású nevek kiejtése  /  167

    Kiválók vagy kiválóak?  /  168

    A hallás utáni szövegértésről  /  170

    A 15. magánhangzó  /  176

    Kodály Zoltánról és a szép magyar beszédről  /  178

    Miért beszélnek a mai fiatalok orrhangzósan?  /  181

    Még egyszer Kodály Zoltánról és a szépkiejtésről  /  183

    Változott-e huszonöt év alatt
    a diákok kiejtése és olvasása?  /  185

    Háttérkép  /  195

    Semmi  /  197

    A nagy megfordítás  /  199

    Záró gondolatok  /  209