- Újdonságok
- Csomagban olcsóbb
- Mindenki angolul tanul
- Előkészületben
- Nyelvünk virágai
- Idézetek, szállóigék, bölcsességek
- Szólások, közmondások
- Felvételizőknek
- A magyar nyelv kézikönyvei
- A magyar nyomtatott örökség feltárása
- Anyanyelvi felmérők
- Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek
- Az ékesszólás kiskönyvtára
- Bibliotheca Regulyana
- Diszlexia, diszkalkulia
- Életrajz
- Híd szótárak
- Iránytű sorozat
- Ismeretterjesztő
- Kétnyelvű könyvek nyelvtanuláshoz
- Kifestőkönyvek, színezők
- Kommunikáció
- Lexikográfiai füzetek
- Lexikon, enciklopédia
- Mesekönyv
- Mesterművek
- Modern Nyelvoktatás
- Naptár, notesz
- Notesz
- Növény- és állatnevek
- Nyelvészet
- Nyelvi játékok, fejtörők
- Nyelvtani munkafüzetek az 5-12. évfolyam részére
- Nyelvtanulás
- Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához
- Szépirodalom
- Szótár
- Történelem
- Útleírás
- Vallás
- Zene
- E-könyv
- Folyóirat
- 2024-ben megjelent könyveink
- 2023-ban megjelent könyveink
- 2022-ben megjelent könyveink
- 2021-ben megjelent könyveink
- 2020-ban megjelent könyveink
- 2019-ben megjelent könyveink
- 2018-ban megjelent könyveink
Az ősi szó nyomában
Ide kattintva elolvashatja a könyv előszavát
Ide kattintva elolvashat egy részletet a könyvből
Az ősi szó nyomában folytatása A gondolatokhoz odataláló nyelv című kötetnek. A magyar nyelv érték, s mint minden értéket óvni, megőrizni és gyarapítani kell. Ebben a nemes feladatban segíthetnek Adamikné Jászó Anna írásai a nyelvművelés elméleti kérdéseiről, nyelvrokonságunk kutatóiról, költőinkről-íróinkról, a magyartanításról, az olvasásról, a hangzó beszédről, a nyelvi norma érték voltáról.
Az „ősi szó nyomában” elsősorban a nyelvrokonság kutatását jelenti, de áttételesen nyelvünk jellegének, sajátosságainak feltárását, melyet valóban ismerni és óvni kell, mert érik olyan hatások, amelyek ellenkeznek nyelvünk jellegével.
A nyelvi normát a klasszikusok úgy határozták meg, mint az írók és a költők követendő nyelvhasználatát. Ezért szoros a kapcsolat az irodalom és a nyelvművelés között, nem mindegy, hogyan tanítjuk a magyar irodalmat a fiataloknak, a jövő nemzedékeinek. Ezért foglalkozik a szerző a magyar irodalom tantervi anyagával, fokozatos leépítésével. Az irodalom témájához pedig szorosan kapcsolódik az olvasás ügye. Minden az olvasási készség megalapozásától függ, ezért írásai az olvasástechnikát hangsúlyozzák. A nyelvművelés külön területe a hangzó beszéddel való foglalkozás, mert „beszélni nehéz”.
Az iskolával való kapcsolata miatt ajánljuk ezt a kötetet tanároknak, hátha példákat, ötleteket meríthetnek anyagából. Ajánljuk a diákoknak, akik végül is mint szülők valamikor elsődleges nyelvművelők lesznek. S ajánljuk mindazoknak, akik figyelik, vigyázzák a gondolataikhoz odataláló nyelvet, az „ősi szót”.
Adamikné Jászó Anna magyar–orosz–finnugor szakos tanár, csaknem egy évtizedig tanított gimnáziumban, jelenleg az ELTE BTK professor emeritusa.
-
Alcím Nyelvhelyességi írások a harmadik évezred elejérőlSzerző Adamikné Jászó AnnaSorozatszám 73Oldalszám 212Kötés típusa puhafedelesFormátum A/5ISBN 9789634092650Tömeg 256 g/db
-
Bevezető gondolatok / 9
A nyelvművelésről / 11
Mi a nyelvművelés? / 13
Retorika és nyelvművelés / 19
Nyelvhelyesség a retorikában / 24
Miért szabad „a hét szabad művészet”? / 25
Első hazai retorikánk / 27
Európai nyelvművelés / 30
„…virág vagy te, hazám ifjúsága” / 32
Költőinkről – íróinkról / 35
Arany Jánosról – mai diákoknak / 37
Jókai Mór születésnapja lett a magyar próza napja / 39
Jókai „nyelvészkedéséről” / 43
Repülőmondatok / 49
Elfelejtett szállóigék / 51
Sütő Andrásról / 52
Nyelvrokonságról / 55
Elhaló hangok / 57
Első tudósítás a finnugor nyelvrokonságról / 60
Sajnovics János / 62
Reguly Antal / 63
Hunfalvy Pál / 66
Anyanyelv és hunfalvyzmus / 68
Hová mégy, magyar? / 71
Finnugor rokonságunk / 72
A finn nevek kiejtéséről / 75
Kik azok a számik? / 76
Üzenet Csángóföldről / 78
Cinkák és sirató nénik
Csángóföldi tudósítások / 80Magyarul tanulni, ukránul vizsgázni / 81
A magyartanításról / 85
A magyartanítás gondjairól / 87
Az óraszám tartalmi kérdés / 96
Üzenet a 12. századból
Metalogicon: a nyelvtan védelmében / 98Az örök magyartanár
(Találkozásaim Jókai Annával) / 99Véndiákok (Emléksorok Hunyady Zsuzsáról) / 103
Petőfi koszorúi? / 106
Petőfi tölténye / 108
Emlékezzünk Wass Albertre! / 110
Wass Albert, a nyelv mestere / 111
Maradj talpon! De hol? / 113
Lélektől lélekig / 115
Minek örülne ma Kazinczy? / 117
Magyaróra / 119
Interjú Wass Albertről / 126
Olvasásról / 133
A nyelvi tudatosságról / 135
Lábkönyök és körtebunda / 136
Még egyszer a nyelvi tudatosságról / 138
Tolicska és libapont / 140
Olvasástechnika / 141
Hosszú szavak / 143
A homogén gátlásról / 144
Kézjelek és hangok / 146
A korrektúra olvasásáról / 147
A gyermekkönyvek nyelvezetéről / 149
Mi lett Twist Olivérből? / 151
Az aranyat tojó liba / 153
Gyermekversek – külhonból / 156
Ahogy én olvastam… / 157
Az elhangzó beszédről / 163
Turbóbeszéd / 165
A történelmi nevek kiejtéséről / 166
Régies írású nevek kiejtése / 167
Kiválók vagy kiválóak? / 168
A hallás utáni szövegértésről / 170
A 15. magánhangzó / 176
Kodály Zoltánról és a szép magyar beszédről / 178
Miért beszélnek a mai fiatalok orrhangzósan? / 181
Még egyszer Kodály Zoltánról és a szépkiejtésről / 183
Változott-e huszonöt év alatt
a diákok kiejtése és olvasása? / 185Háttérkép / 195
Semmi / 197
A nagy megfordítás / 199
Záró gondolatok / 209