Categorii
Newsletter
TOP produse
Ofertă de produse
Plată cu cardul
Certificat
SSL Certificate
Filtrare
Megjelenés dátuma
Detalii produs


Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai

-20%
Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
  • Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
  • Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
  • Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
  • Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
  • Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
  • Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
  • Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
  • Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
  • Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
36 RON 
29 RON
Punct bonus: 0 RON
Megjelenés dátuma 
:
2 019

 

Az orosz igeszemlélet nemcsak a nyelvészeti kutatás szempontjából számít hagyományosan bonyolult kategóriának, hanem a nyelvoktatásban is: senki sem vonja kétségbe, hogy a folyamatos és befejezett ige használatának elsajátítása számos nehézségbe ütközik és komoly kihívást jelent az oktatási folyamat különböző fokain – beleértve a felső szintet is. A jelen könyv nyelvészeti megközelítéssel próbál eligazítani az igeszemlélettel kapcsolatos jelenségek útvesztőiben, rámutatva a gyakorta visszatérő „fájó pontokra”, s ezáltal segítve a tanárt abban a törekvésében, hogy szükség esetén átértékelje, újragondolja vagy finomítsa az addig követett módszereit. A könyv négy fejezetre tagolódik, az egyes témák olyan alapkérdések köré rendeződnek, mint az igék szemléletpárokba fejlődésének problémája, az aspektusbeli oppozíciók típusai, az ige lexikai jelentésének szerepe, az igeidővel és a modalitással való összefonódás, a magyarral való egybevetés pozitív kihasználásának lehetőségei, valamint bizonyos igeszemléleti szabályok felülvizsgálata.

A szerző az Eötvös Loránd Tudományegyetem Szláv és Balti Filológiai Intézetének professor emeritusa, az orosz aspektus ismert kutatója, aki hosszú időn keresztül az igeszemlélet használatának elsajátítását célzó gyakorlati foglalkozásokat is vezetett.

  • Szerző
    Jászay László
    Sorozatszám
    207
    Oldalszám
    112
    Kötés típusa
    puhafedeles
    Formátum
    B/5
    Gyártó 
    TINTA Könyvkiadó
    Numar articol
    9789634092001
    Masa
    206 g/buc
  • Bevezetés / 7

    A szemléleti viszonyok / 13

    1. A szemléletpárok / 13

    1.1. A szemléletpár fogalma / 13

    1.2. A szemléletpárok tágabb értelmezése / 15

    1.2.1. A terminatív jelentés és az aspektus összefüggései / 16

    1.2.2. A szemléletpárok szemantikai típusai / 21

    1.2.3. A delimitatív igék. Delimitatív párok / 25

    1.2.3.1. Zárómegjegyzések a delimitatívumok kapcsán / 29

    1.2.4. Az egyirányú mozgást jelentő igék páralkotási
    sajátossága (az идти–пойти típusú viszonyról) / 30

    1.3. A szemléletpárok képzéséről / 31

    1.4. A kettős szemléletű igék a szemléletpárok képzésének alakulásában / 33

    1.4.1. Bevezető megjegyzések / 33

    1.4.2. A kettős szemléletű igék prefixációja / 34

    1.4.3. A kétaspektusú igék szuffixális imperfektiválása / 35

    2. A szemléleti hármasok (háromtagú korrelációk) / 37

    2.1. Két imperfektívum egy aspektushármasban / 37

    2.1.1. Az imperfektívum megválasztásának problémája / 38

    Az aspektusok oppozíciójáról a lexikai jelentés figyelembevételével / 47

    1. Az aspektusbeli oppozíció típusai / 47

    1.1. Az erős oppozícióról / 48

    1.2. A gyenge oppozícióról / 53

    1.2.1. Az aspektusok konkurenciájának problémájáról / 55

    1.3. A triviális oppozícióról / 63

    2. A lexikai jelentés szerepe az igeszemléleti jelentések kifejeződésében / 65

    Az igeaspektus kapcsolata más kategóriákkal / 73

    1. Az aspektus és az igeidő / 73

    1.1. A jelen idő jelentései / 74

    1.2. A múlt idő és az igeszemlélet összefüggéséről / 79

    1.2.1. A viszonylagos igeidő és az aspektus / 82

    2. Az aspektus a modális jelentések tükrében / 84

    2.1. Az igeszemlélet felszólító módban / 85

    2.2. Néhány egyéb modális-szemléleti jelentés / 89

    Az igeszemlélet tanításának kérdéséhez / 93

    1. Magyar nézőpontú kontrasztív megközelítés lehetőségei / 93

    1.1. Bevezető megjegyzések / 93

    1.2. A perfektiválás és az imperfektiválás / 94

    1.3. A lexikai jelentés kérdéséről / 99

    2. Az igeszemlélettel kapcsolatos szabályokról / 102

    2.1. Bevezető megjegyzések / 102

    2.2. A szabályok hierarchikus viszonyáról / 104

    2.3. Szabály(szerűség) vagy tendencia? / 107

    Irodalom / 109