- Nuove Uscite
- Mindenki angolul tanul
- Előkészületben
- Nyelvünk virágai
- Idézetek, szállóigék, bölcsességek
- Szólások, közmondások
- Felvételizőknek
- A magyar nyelv kézikönyvei
- A magyar nyomtatott örökség feltárása
- Anyanyelvi felmérők
- Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek
- Az ékesszólás kiskönyvtára
- Bibliotheca Regulyana
- Diszlexia, diszkalkulia
- Életrajz
- Híd szótárak
- Iránytű sorozat
- Ismeretterjesztő
- Kétnyelvű könyvek nyelvtanuláshoz
- Kifestőkönyvek, színezők
- Kommunikáció
- Lexikográfiai füzetek
- Lexikon, enciklopédia
- Mesekönyv
- Mesterművek
- Modern Nyelvoktatás
- Naptár, notesz
- Notesz
- Nyelvészet
- Nyelvi játékok, fejtörők
- Nyelvtani munkafüzetek az 5-12. évfolyam részére
- Nyelvtanulás
- Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához
- Szépirodalom
- Szótár
- Történelem
- Útleírás
- Vallás
- Zene
- E-könyv
- Folyóirat
- 2024-ben megjelent könyveink
- 2023-ban megjelent könyveink
- 2022-ben megjelent könyveink
- 2021-ben megjelent könyveink
- 2020-ban megjelent könyveink
- 2019-ben megjelent könyveink
- 2018-ban megjelent könyveink
- Növény- és állatnevek
Az orosz igeszemlélet oktatásának nyelvészeti alapjai
Az orosz igeszemlélet nemcsak a nyelvészeti kutatás szempontjából számít hagyományosan bonyolult kategóriának, hanem a nyelvoktatásban is: senki sem vonja kétségbe, hogy a folyamatos és befejezett ige használatának elsajátítása számos nehézségbe ütközik és komoly kihívást jelent az oktatási folyamat különböző fokain – beleértve a felső szintet is. A jelen könyv nyelvészeti megközelítéssel próbál eligazítani az igeszemlélettel kapcsolatos jelenségek útvesztőiben, rámutatva a gyakorta visszatérő „fájó pontokra”, s ezáltal segítve a tanárt abban a törekvésében, hogy szükség esetén átértékelje, újragondolja vagy finomítsa az addig követett módszereit. A könyv négy fejezetre tagolódik, az egyes témák olyan alapkérdések köré rendeződnek, mint az igék szemléletpárokba fejlődésének problémája, az aspektusbeli oppozíciók típusai, az ige lexikai jelentésének szerepe, az igeidővel és a modalitással való összefonódás, a magyarral való egybevetés pozitív kihasználásának lehetőségei, valamint bizonyos igeszemléleti szabályok felülvizsgálata.
A szerző az Eötvös Loránd Tudományegyetem Szláv és Balti Filológiai Intézetének professor emeritusa, az orosz aspektus ismert kutatója, aki hosszú időn keresztül az igeszemlélet használatának elsajátítását célzó gyakorlati foglalkozásokat is vezetett.
-
Szerző Jászay LászlóSorozatszám 207Oldalszám 112Kötés típusa puhafedelesFormátum B/5Codice articolo 9789634092001Peso 206 g/db
-
Bevezetés / 7
A szemléleti viszonyok / 13
1. A szemléletpárok / 13
1.1. A szemléletpár fogalma / 13
1.2. A szemléletpárok tágabb értelmezése / 15
1.2.1. A terminatív jelentés és az aspektus összefüggései / 16
1.2.2. A szemléletpárok szemantikai típusai / 21
1.2.3. A delimitatív igék. Delimitatív párok / 25
1.2.3.1. Zárómegjegyzések a delimitatívumok kapcsán / 29
1.2.4. Az egyirányú mozgást jelentő igék páralkotási
sajátossága (az идти–пойти típusú viszonyról) / 301.3. A szemléletpárok képzéséről / 31
1.4. A kettős szemléletű igék a szemléletpárok képzésének alakulásában / 33
1.4.1. Bevezető megjegyzések / 33
1.4.2. A kettős szemléletű igék prefixációja / 34
1.4.3. A kétaspektusú igék szuffixális imperfektiválása / 35
2. A szemléleti hármasok (háromtagú korrelációk) / 37
2.1. Két imperfektívum egy aspektushármasban / 37
2.1.1. Az imperfektívum megválasztásának problémája / 38
Az aspektusok oppozíciójáról a lexikai jelentés figyelembevételével / 47
1. Az aspektusbeli oppozíció típusai / 47
1.1. Az erős oppozícióról / 48
1.2. A gyenge oppozícióról / 53
1.2.1. Az aspektusok konkurenciájának problémájáról / 55
1.3. A triviális oppozícióról / 63
2. A lexikai jelentés szerepe az igeszemléleti jelentések kifejeződésében / 65
Az igeaspektus kapcsolata más kategóriákkal / 73
1. Az aspektus és az igeidő / 73
1.1. A jelen idő jelentései / 74
1.2. A múlt idő és az igeszemlélet összefüggéséről / 79
1.2.1. A viszonylagos igeidő és az aspektus / 82
2. Az aspektus a modális jelentések tükrében / 84
2.1. Az igeszemlélet felszólító módban / 85
2.2. Néhány egyéb modális-szemléleti jelentés / 89
Az igeszemlélet tanításának kérdéséhez / 93
1. Magyar nézőpontú kontrasztív megközelítés lehetőségei / 93
1.1. Bevezető megjegyzések / 93
1.2. A perfektiválás és az imperfektiválás / 94
1.3. A lexikai jelentés kérdéséről / 99
2. Az igeszemlélettel kapcsolatos szabályokról / 102
2.1. Bevezető megjegyzések / 102
2.2. A szabályok hierarchikus viszonyáról / 104
2.3. Szabály(szerűség) vagy tendencia? / 107
Irodalom / 109