- New arrivals
- Bundle product
- Mindenki angolul tanul
- Előkészületben
- Nyelvünk virágai
- Idézetek, szállóigék, bölcsességek
- Szólások, közmondások
- Felvételizőknek
- A magyar nyelv kézikönyvei
- A magyar nyomtatott örökség feltárása
- Anyanyelvi felmérők
- Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek
- Az ékesszólás kiskönyvtára
- Bibliotheca Regulyana
- Diszlexia, diszkalkulia
- Életrajz
- Híd szótárak
- Iránytű sorozat
- Ismeretterjesztő
- Kétnyelvű könyvek nyelvtanuláshoz
- Kifestőkönyvek, színezők
- Kommunikáció
- Lexikográfiai füzetek
- Lexikon, enciklopédia
- Mesekönyv
- Mesterművek
- Modern Nyelvoktatás
- Naptár, notesz
- Notesz
- Nyelvészet
- Nyelvi játékok, fejtörők
- Nyelvtani munkafüzetek az 5-12. évfolyam részére
- Nyelvtanulás
- Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához
- Szépirodalom
- Szótár
- Történelem
- Útleírás
- Vallás
- Zene
- E-könyv
- Folyóirat
- 2024-ben megjelent könyveink
- 2023-ban megjelent könyveink
- 2022-ben megjelent könyveink
- 2021-ben megjelent könyveink
- 2020-ban megjelent könyveink
- 2019-ben megjelent könyveink
- 2018-ban megjelent könyveink
- Növény- és állatnevek
A folyton megújuló nyelvészet
-
Alcím Szépe György nyelvészeti írásaiból tanárok és diákok részéreSzerkesztő Terts IstvánSorozatszám 126Oldalszám 348Kötés típusa puhafedelesFormátum B/5Article No. 9789639902862Weight 575 g/db
-
A nyelvtudomány és a társadalom több szinten és sokféle formában kapcsolódik, ezek közül némelyik ismertebb, például az alaptudomány (intézeti kutatás, egyetemi oktatás), vagy a szélesebb közönség előtt folyó ismeretterjesztés és nyelvművelésde némelyik eddig nem kapott elegendő figyelmet. Persze már régóta meghatározta például a szótárszerkesztés, az idegennyelv-oktatás vagy az anyanyelvi nevelés gyakorlatát az az elméletileg megalapozott kép, amelyet e területek szakemberei általában a nyelvről kialakítottak magukban, de csak a XX. század második felére vált a világban és nálunk is intézményes tevékenységgé az "alkalmazott nyelvészet", a nyelvtudomány rendszeres és módszeres alkalmazása a legkülönfélébb társadalmi feladatok megoldására. Konferenciák, szakmai szervezetek, folyóiratok, egyetemi szakok és doktori iskolák szerveződtek a "közvetlenül hasznos nyelvészet"köré.
Szépe György alkotása és szakmai hitvallása ez a megnevezés. Az idén 80 éves pécsi nyelvészprofesszor több mint fél évszázada "motorja"kül- és belföldön egy sor alkalmazott nyelvészeti területnek mint egyetemi előadó, konferenciák és továbbképzések szervezője és előadója, tanulmánykötetek szerkesztője, szerzője, fordítója, folyóirat-szerkesztő. Ez a kötet nagyrészt különböző helyeken megjelent (vagy nyilvánosan nem is publikált), ma már csak nehezen elérhető tanulmányokat, konferenciai hozzászólásokat, továbbképzési előadásokat, könyvelőszókat, interjúkat tartalmaz tőle olyan témákról, mint:
– a strukturális és matematikai módszerek nyelvészeti alkalmazása
– az anyanyelvi nevelés (pl. az óvodában), az iskolai nyelvtan beillesztése egy korszerű közművelődés modelljébe
– az idegennyelv-oktatás (ezen belül a magyar mint idegen nyelv tanítása)
– a tudományszervezés és a felsőoktatás szervezeti és tartalmi kérdései
– a jog, a nyelvpolitika és a társadalmi valóság összefüggései.
Tanároknak és diákoknak, a nyelvvel kapcsolatos legkülönfélébb területeken működő szakembereknek hasznos el- és továbbgondolkodtató olvasmány ez a gyűjteményes kötet.
-
A szerkesztő előszava / 7
- Melyik a legszebb magyar szó? / 13
- Struktúra? Miért ne?! / 16
- A nyelvészeti diszciplínák és a kommunikációkutatás / 20
- A matematikai nyelvészet alkalmazása a különböző tudományágakban / 40
- Nyelvészet és nyelvfilozófia / 65
- A folyton megújuló nyelvészet / 71
- Megjegyzések a nyelvészettörténethez / 96
- A nyelvoktatás nyelvészeti modellje (korreferátum) / 102
- Újabb nyelvészeti jegyzetek az idegen nyelvek tanításáról / 110
- Jegyzetek idegennyelv-oktatási problémákról / 116
- Néhány probléma a szóval és a szókinccsel kapcsolatban / 124
- Megjegyzések a kommunikációról és a szituációról / 141
- Nyelvoktatás és nyelvi tervezés / 150
- Nyelvi, kommunikációs nevelés / 166
- A nyelvileg művelt ember modellje / 176
- A nyelvi és kommunikációs nevelés időszerű kérdései / 191
- Az anyanyelvi nevelés és oktatás korszerűsítése különös tekintettel az óvodáskorúakra / 200
- Előszó Bánréti Zoltán Kamasz és anyanyelv című könyvéhez (részlet) / 218
- Hozzászólás a Vita a nyelvtudomány elvi kérdéseiről című konferencián / 223
- Hozzászólások a debreceni „nyelvész-aktíván” / 231
- Az általános nyelvészet problémája az anyanyelvi nevelésben / 246
- Az általános nyelvészet szerepe az anyanyelv és az idegen nyelvek oktatásában / 259
- Általános nyelvészet, alkalmazott nyelvészet, idegennyelv-oktatás / 266
- Anyanyelv, nyelvi politika, oktatás / 281
- Kutatás, képzés, politika a nyelvészetben. Kronstein Gábor beszélgetése Szépe Györggyel / 296
- A nyelv személyiségünk része. Zika Klára beszélgetése Szépe György nyelvészprofesszorral / 307
- „Nem azért fizetnek, hogy vizsgáztassak”. Cs. A. beszélgetése Szépe György nyelvésszel / 310
- Válaszok az Olvasó Nép olvasással kapcsolatos kérdéseire / 313
- Horányi Özséb beszélgetése Szépe Györggyel / 319
- A nyelvészet mint tudomány, mint szakma és mint életpálya (előadás) / 335
- Hasznos nyelvészet. Kísérlet munkásságom összefoglalására (részlet) / 342
A tanulmányok első megjelenésének forrásai / 345