- New arrivals
- Mindenki angolul tanul
- Előkészületben
- Nyelvünk virágai
- Idézetek, szállóigék, bölcsességek
- Szólások, közmondások
- Felvételizőknek
- A magyar nyelv kézikönyvei
- A magyar nyomtatott örökség feltárása
- Anyanyelvi felmérők
- Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek
- Az ékesszólás kiskönyvtára
- Bibliotheca Regulyana
- Diszlexia, diszkalkulia
- Életrajz
- Híd szótárak
- Iránytű sorozat
- Ismeretterjesztő
- Kétnyelvű könyvek nyelvtanuláshoz
- Kifestőkönyvek, színezők
- Kommunikáció
- Lexikográfiai füzetek
- Lexikon, enciklopédia
- Mesekönyv
- Mesterművek
- Modern Nyelvoktatás
- Naptár, notesz
- Notesz
- Nyelvészet
- Nyelvi játékok, fejtörők
- Nyelvtani munkafüzetek az 5-12. évfolyam részére
- Nyelvtanulás
- Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához
- Szépirodalom
- Szótár
- Történelem
- Útleírás
- Vallás
- Zene
- E-könyv
- Folyóirat
- 2024-ben megjelent könyveink
- 2023-ban megjelent könyveink
- 2022-ben megjelent könyveink
- 2021-ben megjelent könyveink
- 2020-ban megjelent könyveink
- 2019-ben megjelent könyveink
- 2018-ban megjelent könyveink
- Növény- és állatnevek
A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés
A kultúraváltás, a globalizációs és mobilizációs folyamatok a magyar nyelv életében is változásokhoz vezettek. A korábban helyhez kötöttebben élő, homogénebb közösségek ma már vegyesebb képet mutatnak. Az urbanizációval és a tömegkommunikáció elterjedésével nagyrészt általánossá vált a köznyelv ismerete, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a regionális sokszínűség ne éreztethetné hatását a beszélőközösség tagjainak a nyelvhasználatán is.
A kötet számos, több ízben országos léptékű empirikus vizsgálat eredményein keresztül, továbbá a hazai és a nemzetközi szakirodalom feldolgozásával járja körül a regionális színezetű nyelvhasználat néhány kérdését. A könyvben bemutatott, a szerző által elvégzett kutatások között szerepelnek dialektológiai jellegűek, amelyek fiatal beszélők szóban és írásban előforduló regionalizmusait, tájszóismeretét elemzik, és szociolingvisztikai jellegűek, amelyek fiatalok és idősebbek, pedagógusok, valamint közösségimédia-használók nyelvjárási attitűdjeit mérik fel.
A könyv egyrészt bemutatja, milyen problémákkal néz szembe a magyarországi köznevelés a nyelv regionalitásának kezelésével kapcsolatban, másrészt megoldási lehetőségeket is felvázol azzal, hogy saját tanítási ötletek bemutatásával, további kiadványok ismertetésével és irodalmi vonatkozások megvilágításával kézzelfogható segítséget kínál a pedagógusok és a pedagógusjelöltek számára a dialektológia témakörének iskolai tanításához, a lokális identitás nyelvi megnyilvánulásait tudatosan vállaló, másokét pedig elfogadó, többnormájú nyelvszemlélet kialakításához.
Parapatics Andrea a Pannon Egyetem kutatója, oktatója. Doktori fokozatát az ELTE-n szerezte. Az Anyanyelv-pedagógia folyóirat egyik alapító szerkesztőségi tagja. Az MTA–ELTE Geolingvisztikai Kutatócsoport tagjaként a magyar nyelvterület több tucat kutatópontján készített interjúkat. Tudományos munkája mellett tízéves köznevelési tapasztalatot is szerzett. A Tinta Könyvkiadónál 2008‑ban jelent meg Szlengszótára, 2018-ban Nyelvjárástani munkafüzete, 2019‑ben Gyakorlati szövegalkotási munkafüzete.
-
Alcím Tények, problémák, javaslatokSzerző Parapatics AndreaSorozatszám 209Oldalszám 136Kötés típusa puhafedelesFormátum B/5Article No. 9789634092438Weight 238 g/pcs
-
Előszó / 7
1. Bevezetés: Változatosság és változandóság / 11
2. A regionális nyelvhasználathoz való viszonyulásról a magyar nyelvterületen / 14
2.1. A regionalizmusok általános megítélése / 14
2.2. Fiatalok ismeretei és attitűdjei a nyelvhasználat területi változatosságáról / 16
2.3. Az idősebb nemzedékek tagjainak nyelvjárási tudata / 22
3. Regionalizmusok napjaink nyelvhasználatában / 35
3.1. A tájszóismeret vizsgálata fiatalok nyelvhasználatában / 35
3.2. Regionalizmusok fiatalok szóbeli és írott nyelvhasználatában / 45
3.3. Regionalizmusok és megítélésük a közösségi médiában / 51
4. Problémák: Köznevelési célok és a gyakorlat / 65
4.1. A nyelvi értékelésről a köznevelési dokumentumokban / 66
4.2. Nyelvi értékelés a gyakorlatban / 69
5. A megoldáshoz vezető utakról / 76
5.1. Elméleti megfontolások a magyar és a nemzetközi szakirodalom tükrében / 76
5.2. A kapcsolódó anyanyelvi témakörökben rejlő lehetőségek / 87
5.3. A dialektológia témakör tanítása: ismeretátadás és szemléletformálás / 89
5.3.1. Változatos munkaformák a nyelvjárástani ismeretek tanításában / 89
5.3.2. Hagyományos és elektronikus tanulói portfólió / 98
5.3.3. Segédletek a dialektológia témakör tanításához / 103
5.4. Dialektológia és szépirodalom / 106
5.4.1. Nagy László és a közép-dunántúli nyelvjárási régió / 107
5.4.2. Szabó Magda és az északkeleti nyelvjárási régió / 110
6. Összegzés / 115
7. Summary / 117
8. Hivatkozott irodalom / 121
-
Könyv a regionális nyelvhasználat néhány kérdéséről
Honismeret XLIX. évf. 2021/4. szám, 144-145. oldal, Csurman-Puskás Anikó
Parapatics Andrea, A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés. Tények, problémák, javaslatok
Magyar Nyelv 119. évf. 2023/1. szám, 107-111. oldal, Sinkovics Balázs