- Újdonságok
- Mindenki angolul tanul
- Előkészületben
- Nyelvünk virágai
- Idézetek, szállóigék, bölcsességek
- Szólások, közmondások
- Felvételizőknek
- A magyar nyelv kézikönyvei
- A magyar nyomtatott örökség feltárása
- Anyanyelvi felmérők
- Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek
- Az ékesszólás kiskönyvtára
- Bibliotheca Regulyana
- Diszlexia, diszkalkulia
- Életrajz
- Híd szótárak
- Iránytű sorozat
- Ismeretterjesztő
- Kétnyelvű könyvek nyelvtanuláshoz
- Kifestőkönyvek, színezők
- Kommunikáció
- Lexikográfiai füzetek
- Lexikon, enciklopédia
- Mesekönyv
- Mesterművek
- Modern Nyelvoktatás
- Naptár, notesz
- Notesz
- Nyelvészet
- Nyelvi játékok, fejtörők
- Nyelvtani munkafüzetek az 5-12. évfolyam részére
- Nyelvtanulás
- Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához
- Szépirodalom
- Szótár
- Történelem
- Útleírás
- Vallás
- Zene
- E-könyv
- Folyóirat
- 2024-ben megjelent könyveink
- 2023-ban megjelent könyveink
- 2022-ben megjelent könyveink
- 2021-ben megjelent könyveink
- 2020-ban megjelent könyveink
- 2019-ben megjelent könyveink
- 2018-ban megjelent könyveink
- Növény- és állatnevek
Szótárdidaktika az idegennyelv-oktatásban
Ide kattintva elolvashatja a könyv előszavát
Ide kattintva elolvashat egy részletet a könyvből
A nyelvtanulás egyik elengedhetetlen eszköze a szótár. Mivel a formális nyelvtanulás mára életünk kötelező részévé vált, a szótárak is minden háztartásban megtalálhatók – papíralapon vagy digitális eszközön. A 2000-es évek változásokat hoztak a hazai szótárpiacon: ekkor nyílt lehetőségem Magyarország vezető szótárkiadójában kidolgozni az akkor újdonságnak számító tanulószótár koncepcióját. A lexikográfus munkája nem ér véget a szótár megjelenésével, a szótárakat érdemes a nyelvtanulók szemszögéből is elemezni, hogy felhasználóbarát-jellege mennyire felel meg a tanulói oldalon támasztott elvárásoknak. Így jutottam el a szótárírói munkától a kutatásokig, a feltárt eredmények pedig elvezettek a tanulókat hatékonyan támogatni kívánó szótárhasználati munkafüzetek összeállításáig. A munkafüzetek hatékonysága akkor növelhető, ha a tanárok megismerik a munkafüzetek használatának módszertani alapjait, meglévő minták alapján képesek saját, konstruktív feladatok összeállítására. A tanárok eredményes felkészítése szervesen egészíti ki a szótárak, szótárhasználati munkafüzetek készítését, mivel disszeminációs feladatként ösztönözni kell a nyelvet oktatókat, valamint az oktatási dokumentumok készítőit. A szótárszerkesztői munka nem állhat meg az írásnál – foglalkozni kell a kész munka használatának elősegítésével, a benne lévő tudásanyag hatékony felhasználásával.
Ezt a hármasságot tükrözi a kötet szerkezete: az olvasó megismerkedhet a gyakorlati lexikográfiából kiindulva az empirikus kvantitatív-kvalitatív kutatásokon keresztül a szótárhasználat módszertanának kidolgozásáig tartó folyamatokkal.
-
Szerző P. Márkus KatalinSorozatszám 235Oldalszám 230Kötés típusa puhafedelesFormátum B/5ISBN 9789634094296Tömeg 380 g/db
-
Agyagtáblák szólistáitól a középkori kézzel másolt szójegyzékeken át napjaink nyomtatott és digitális szótáraiig
Új Pedagógiai Szemle, 2024/5-6, 117-125. o., Bodnár Ildikó