- Újdonságok
- Mindenki angolul tanul
- Előkészületben
- Nyelvünk virágai
- Idézetek, szállóigék, bölcsességek
- Szólások, közmondások
- Felvételizőknek
- A magyar nyelv kézikönyvei
- A magyar nyomtatott örökség feltárása
- Anyanyelvi felmérők
- Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek
- Az ékesszólás kiskönyvtára
- Bibliotheca Regulyana
- Diszlexia, diszkalkulia
- Életrajz
- Híd szótárak
- Iránytű sorozat
- Ismeretterjesztő
- Kétnyelvű könyvek nyelvtanuláshoz
- Kifestőkönyvek, színezők
- Kommunikáció
- Lexikográfiai füzetek
- Lexikon, enciklopédia
- Mesekönyv
- Mesterművek
- Modern Nyelvoktatás
- Naptár, notesz
- Notesz
- Nyelvészet
- Nyelvi játékok, fejtörők
- Nyelvtani munkafüzetek az 5-12. évfolyam részére
- Nyelvtanulás
- Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához
- Szépirodalom
- Szótár
- Történelem
- Útleírás
- Vallás
- Zene
- E-könyv
- Folyóirat
- 2024-ben megjelent könyveink
- 2023-ban megjelent könyveink
- 2022-ben megjelent könyveink
- 2021-ben megjelent könyveink
- 2020-ban megjelent könyveink
- 2019-ben megjelent könyveink
- 2018-ban megjelent könyveink
- Növény- és állatnevek
Érettségi tételek magyar nyelvből
Ide kattintva elolvashatja a könyv előszavát
Ide kattintva elolvashat egy részletet a könyvből
Az Érettségi tételek magyar nyelvből a 2020-as Nemzeti alaptantervre épülő, 2024-től érvényes érettségi követelményrendszerhez kapcsolódva, az elmúlt húsz év közép- és emelt szintű szóbeli tételsorának figyelembevételével készült.
A tételek kidolgozásához a szerzők felhasználták a középiskolai oktatás legnépszerűbb és szakmailag a legmegalapozottabb ismereteket adó korábbi tankönyvcsaládjait, áttekintették az úgynevezett „új generációs” tankönyvek rendszerét, figyelembe vették az azokban megjelenített tudnivalókat is.
A kötet felépítése követi a közép- és emelt szintű követelmények nagy témaköreit, ismeretköreit, illetőleg megadott tételeit. Az érettségi felkészítő könyv 8 nagy témakörbe csoportosítva adja közre a 96 részletesen kidolgozott érettségi tételt magyar nyelvből: 1. Kommunikáció 2. A magyar nyelv története 3. Ember és nyelvhasználat 4. A nyelvi rendszer 5. A szöveg 6. A retorika alapjai 7. Stílus és jelentés 8. Digitális kommunikáció.
Az egyes tételek félkövér betűtípussal kiemelt részei megadják a legfontosabb, legalapvetőbb ismereteket. Ezzel elsősorban a középszintű érettségi vizsgákra készülőknek segít. Az emelt szintű tételeket és azokat az ismereteket, amelyek a tananyag mélyítését szolgálják, szürke sáv jelöli a szöveg bal oldalán. A kötet a különböző szintű érettségihez szükséges tananyag összegzésén, rendszerezésén túl a magyar nyelvi ismeretek bővítésének lehetőségét is megalapozza, önállóan is használható magyar nyelvtankönyvként.
-
Alcím 96 kidolgozott tétel 8 témakörbenSzerző P. Lakatos Ilona – Minya Károly – Pethő József – Sebestyén ZsoltSorozatszám 230Oldalszám 464Kötés típusa puhafedelesFormátum B/5ISBN 9789634093831Tömeg 750 g/db
-
Előszó / 9
Kommunikáció (Minya Károly) / 11
A nyelv mint kommunikáció / 13
A kommunikáció fogalma / 13
A kommunikáció tényezői, folyamata és funkciói / 15
A kommunikáció univerzális és interdiszciplináris jellege / 18
A különféle társadalmak és kultúrák jelrendszereinek eltérései / 20
Nem nyelvi kommunikációs normák kultúránkénti eltérései példák alapján / 23
Pragmatika / 25
A sikeres nyelvhasználat gyakorlata / 25
Nyelvi és vizuális kommunikáció / 28
A nem nyelvi jelek / 28
A vizuális és a nyelvi jel, a vizuális és a nyelvi kommunikáció / 33
A kommunikáció működése / 36
A szövegfajták tartalmi és formai jellemzőinek kapcsolata a kommunikációs folyamattal / 36
A kommunikáció fajtái különböző szempontok szerint / 38
Példák a különböző közlésmódok kommunikációs funkcióira / 40
Személyközi kommunikáció / 42
Kommunikációs zavar, elvárás, megfelelés / 42
Az írott és az elektronikus tömegkommunikáció különbségei / 44
Tény és vélemény, tájékoztatás és véleményközlés a tömegkommunikációban; a főbb médiaműfajok / 46
A tömegkommunikáció nyelvi kifejezési formái / 49
A magyar nyelv története (Sebestyén Zsolt) / 53
A magyar nyelv eredete / 55
A főbb nyelvtípusok és jellemzőik; a nyelvrokonság bizonyítása / 60
A magyar nyelvtörténet korszakai / 70
A magyar nyelvtörténet forrásai / 78
A Halotti beszéd és könyörgés elemzése / 88
Az Ómagyar Mária-siralom elemzése / 92
A magyar szókészlet sajátosságai / 96
A nyelv diakrón és szinkrón változásai / 101
A nyelvújítás / 107
A szókincs jelentésváltozásának típusai / 112
Az életmód, a történelem és a szókincs néhány összefüggése, az anyagi és szellemi műveltség megjelenése a szókészletben / 117
Nyelvtörténeti-nyelvtudományi kézikönyvek / 121
Ember és nyelvhasználat (P. Lakatos Ilona – Minya Károly – Pethő József) / 123
Ember és nyelv (Pethő József) / 125
Nyelv – gondolkodás – megismerés – kultúra / 125
Jelek és jelrendszerek (Pethő József) / 128
A jel és a nyelv mint jelrendszer / 128
Nyelv és társadalom (P. Lakatos Ilona) / 131
Nyelvi változatosság, nyelvi identitás, nyelvi tolerancia / 131
A nyelvközösség helyzete és nyelvhasználata közötti összefüggés / 133
A kétnyelvűség, kettősnyelvűség, kevertnyelvűség fogalma és kérdései / 135
Korlátozott és kidolgozott kód – nyelvi megkülönböztetés, nyelvi hátrány / 143
Nyelvünk helyzete a határon túl / 147
A Magyarországon élő nemzetiségek nyelvhasználata / 156
Nyelvváltozatok (P. Lakatos Ilona) / 160
Nyelvünk változatai I. A köznyelvi változatok, csoport- és rétegnyelvek / 160
Nyelvünk változatai II. Területi nyelvváltozatok (regiolektus): nyelvjárások (dialektus), regionális köznyelv(iség) / 167
Egynyelvű szótárak / 174
Nyelvi tervezés, nyelvpolitika, nyelvművelés (P. Lakatos Ilona – Minya Károly) / 178
Nyelvi tervezés (P. Lakatos Ilona) / 178
Nyelvpolitika (P. Lakatos Ilona) / 182
Nyelvművelés (P. Lakatos Ilona) / 186
A mai magyar nyelvművelés néhány kérdése (Minya Károly) / 189
A nyelvművelés szerepe az új nyelvi fejlemények, jelenségek értelmezésében (Minya Károly) / 191
A nyelvi rendszer (P. Lakatos Ilona – Minya Károly – Pethő József) / 193
A nyelv mint jelrendszer (P. Lakatos Ilona) / 195
A nyelvi rendszer, a nyelvi szintek / 195
Jelnyelvek / 198
Hangtan (Minya Károly) / 203
A magyar hangállomány / 203
A hangkapcsolódási szabályosságok típusai és a helyesírás összefüggése / 207
Helyesírás (Minya Károly – Pethő József) / 211
A magyar helyesírás rendszere, a magyar helyesírás alapelvei (Minya Károly) / 211
Helyesírási szótár, internetes támogatás a helyesírásban (Minya Károly) / 214
A helyesírás stilisztikai változatai (Pethő József) / 216
Alaktan (P. Lakatos Ilona) / 219
A szóelemek szerepe és helyes használata a szóalak felépítésében / 219
A morfémák kapcsolódása; a morfémaszerkezetek / 222
A szóalkotás módjai / 233
Szófajtan (P. Lakatos Ilona) / 244
A szófaj fogalma, a szófajba sorolás szempontjai / 244
Az egyes szófajok fontosabb jellemzői és kategóriái / 250
A szófajváltás, a többszófajúság / 271
A mondat szintagmatikus szerkezete (P. Lakatos Ilona) / 274
A szintagma helye a szókapcsolatok között, a szintagma fogalma, fajtái / 274
Az egyszerű mondat részei / 282
Mondattan (P. Lakatos Ilona – Pethő József) / 296
A mondat fogalma, a rendszermondat és a szövegmondat (P. Lakatos Ilona) / 296
A mondat szerkesztettség és mondatfajta szerinti típusai (P. Lakatos Ilona) / 299
A mondatvariánsok közötti különbségek értelmezése
stilisztikai szempontból (Pethő József) / 314A szöveg (Pethő József) / 321
A szöveg és a kommunikáció / 323
A szöveg fogalma, jellemzői / 323
A szöveg szóban és írásban / 326
A szóbeli és írott szövegek / 326
Szövegértelmezés / 328
Szövegértés, szövegfeldolgozás / 328
Az intertextualitás / 330
Az intertextualitás jelensége, típusai / 330
A szövegtípusok / 335
A szövegtípusok kommunikatív, szerkezeti, nyelvi jellemzői / 335
Szövegtípusok a médiában / 340
A retorika alapjai (Pethő József) / 345
A nyilvános beszéd / 347
A retorika jelentősége, alkalmazása / 347
A szónoki beszéd megszerkesztésének menete és a beszéd felépítése / 351
Érvelés, megvitatás, vita / 355
A vita és az érvelés / 355
Az érv és az érvek fajtái / 357
Retorikai eszközök alkalmazása a reklámnyelvben / 362
A manipuláció nyelvi eszközei / 368
A nyilvános beszéd nem verbális összetevői / 373
A nyilvános megszólalás szövegtípusai / 376
A jelenkori szónoki beszéd retorikai eszközei és esztétikai hatása / 379
Stílus és jelentés (Pethő József) / 383
Szóhasználat és stílus / 385
Stílus és jelentés a mindennapi nyelvhasználatban és a szépirodalomban / 385
A szóhasználat nyelvtani, jelentésbeli és stiláris kötöttségei / 388
A stílusárnyalatok / 390
Alkalmi és állandó stílusérték, stílushatás / 398
A szójelentés / 400
A hangalak és jelentés viszonya, jelentésmező / 400
Stílusréteg, stílusváltozat / 402
A leggyakoribb stílusrétegek jellemzői / 402
A hivatalos stílus stilisztikai kötöttségei / 406
Stíluseszközök / 409
Az állandósult szókapcsolatok, szokványos kifejezésmódok stílusértéke (szólás, szóláshasználat, közmondás, szállóige, közhelyek, nyelvi panelek, sztereotípiák) / 409
A képszerűség eszközei és kifejezőértéke a szépirodalomban / 413
A szövegelrendezés stílushatása: az alakzatok / 419
Az evokáció / 425
A szöveg megjelenítésének képi világa / 428
Összetett képrendszerek / 431
A képszerűség eszközei hétköznapi szövegekben / 434
Mondatstilisztikai eszközök (a verbális
és a nominális stílus, a körmondat) / 439Digitális kommunikáció (Minya Károly – Pethő József) / 445
A digitális kommunikáció ismérvei (Pethő József) / 447
A digitális kommunikáció jellemzői, szövegtípusai, az új digitális nyelv: a „digilektus” / 447
A digitális kommunikáció társadalmi aspektusai / 448
Az új „szóbeliség” jelenségei és jellemzői (Pethő József) / 448
Az információs társadalom, az internetes kommunikáció hatása a nyelvhasználatra (Pethő József) / 450
Az internetes adatkeresés, a különböző forrásokból származó adatok megbízhatóságának és felhasználhatóságának kérdései (Minya Károly) / 455
Az elektronikus média hagyományos és új közlésmódjai (Minya Károly) / 458
-
Új kézikönyv az érettségizőknek anyanyelvünk megismeréséhez Anyanyelv-pedagógia XVII. évfolyam, 2024/3: 70-75., Bodnár Ildikó