- Újdonságok
- Csomagban olcsóbb
- Mindenki angolul tanul
- Előkészületben
- Nyelvünk virágai
- Idézetek, szállóigék, bölcsességek
- Szólások, közmondások
- Felvételizőknek
- A magyar nyelv kézikönyvei
- A magyar nyomtatott örökség feltárása
- Anyanyelvi felmérők
- Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek
- Az ékesszólás kiskönyvtára
- Bibliotheca Regulyana
- Diszlexia, diszkalkulia
- Életrajz
- Híd szótárak
- Iránytű sorozat
- Ismeretterjesztő
- Kétnyelvű könyvek nyelvtanuláshoz
- Kifestőkönyvek, színezők
- Kommunikáció
- Lexikográfiai füzetek
- Lexikon, enciklopédia
- Mesekönyv
- Mesterművek
- Modern Nyelvoktatás
- Naptár, notesz
- Notesz
- Növény- és állatnevek
- Nyelvészet
- Nyelvi játékok, fejtörők
- Nyelvtani munkafüzetek az 5-12. évfolyam részére
- Nyelvtanulás
- Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához
- Szépirodalom
- Szótár
- Történelem
- Útleírás
- Vallás
- Zene
- E-könyv
- Folyóirat
- 2025-ben megjelent könyveink
- 2024-ben megjelent könyveink
- 2023-ban megjelent könyveink
- 2022-ben megjelent könyveink
- 2021-ben megjelent könyveink
- 2020-ban megjelent könyveink
- 2019-ben megjelent könyveink
- 2018-ban megjelent könyveink
A nyelvi tudatosság fejlesztése
Ide kattintva elolvashatja a könyv előszavát
Ide kattintva elolvashat egy részletet a könyvből
A hazai és nemzetközi kutatási eredmények tanúsága szerint a hétköznapi beszélők nyelvi tudatossága meglehetősen alacsony fokú. Ez azt jelenti, hogy a legtöbben nem tudatosan használják anyanyelvüket a mindennapokban, mert annak ellenére sincs róla explicit tudásuk, hogy a köznevelés során jó esetben közel egy tucat éven keresztül heti rendszerességgel tanultak róla, legalábbis a törvényi előírások szerint. A szakirodalom és a tapasztalatok azt is mutatják, hogy a különböző mértékben megszerzett lexikális tudáshoz ritkán társul önreflexió, és a beszélők általában legfeljebb mások nyelvhasználatára reflektálnak. Sokan előszeretettel javítanak ki másokat a preskriptív, egynormájú szemlélet jegyében, miközben nincsenek tisztában sem mások, sem saját nyelvhasználatuk mögöttes okaival és jellemzőivel.
Mindez gyakran vezet félreértésekhez, egyébiránt elkerülhető kellemetlenségekhez a mindennapi kommunikáció során, ezért a nyelvi tudatosság fejlesztése mindenki számára előnyökkel járna, a (leendő) pedagógusok számára pedig voltaképpen elengedhetetlen. Hiszen ők azok, akik az ez irányú fejlesztésért felelnek saját tanítványaik körében. Ezt a fajta feladatot azonban csak akkor tudják elvégezni, ha képesek saját nyelvhasználatuk folyamatos monitorozására, ha tudatosan bánnak saját anyanyelvükkel, reflektálva annak számos szempont révén variálódó sokféleségére. Mindez hagyományosan része a magyartanárok képzésének, ám az óvodapedagógusok és tanítók, valamint a magyar mint idegen, illetve származási nyelvet tanító nyelvoktatók és más szakos tanárok képzésében ez már nem egyértelműen jelenik meg. Holott az ő képzésükben és későbbi munkavégzésükben is legalább ekkora jelentőséggel bírna.
A jelen kiadvány az ő felkészítésükhöz kíván gyakorlati segítséget nyújtani különféle nyelvi és kommunikációs témakörökkel foglalkozó, (ön)reflexióra nevelő feladatok, valamint további segédanyagok – tanítási ötletek és ismeretterjesztő jellegű írások – révén. A változatos munkaformák és módszerek köré épülő, többféle korosztálynak is szóló feladatok és szövegek a pedagógusi munka során is használhatók akár eredeti formájukban, akár ihletforrásként az adott csoportokra és egyénekre szabott tanórai, illetve otthoni feladatok alapjaként.
Parapatics Andrea nyelvész, habilitált egyetemi docens, a Pannon Egyetem Humántudományi Kara Magyar és Alkalmazott Nyelvtudományi Intézetének igazgatója. Az Anyanyelv-pedagógia folyóirat alapító szerkesztője, továbbá az Alkalmazott Nyelvtudomány és a Hungarian Cultural Studies folyóiratok szerkesztőbizottsági tagja. Kutatási területe a szociolingvisztika, azon belül a magyar nyelv változatosságával kapcsolatos attitűdök és tudatosság, valamint ezek anyanyelvi nevelési vonatkozásai. Tízéves köznevelési gyakorlata mellett tizenöt éves felsőoktatási tapasztalattal is bír, amely során magyar és nemzetközi hallgatók számára tart szociolingvisztikával és dialektológiával foglalkozó kurzusokat alap-, mester-, osztatlan és rövid ciklusú tanári, valamint doktori képzésben egyaránt.
-
Alcím Feladatok és segédanyagok pedagógusjelölt hallgatók oktatásáhozSzerző Parapatics AndreaOldalszám 98Kötés típusa puhafedelesFormátum B/5Megjelenés dátuma 2025. 02. 03.ISBN 9789634094630Státusz ÚJ  Tömeg 180 g/db
-
Előszó / 9
I. Mindennapi kommunikáció / 12
Kérdések és válaszok / 12
Köszönési formák: Múlt, jelen és jövő / 13
Kezdünk-e mondatot háttal? / 14
A bókra adott válaszok / 15
Hétköznapi szóképek / 16
Digitális nyelvhasználat / 17
ChatGPT és gépi fordítás / 18
II. Területi és társadalmi sokszínűség / 22
Nyelvjárási régiók / 22
Nyelvjárás és szépirodalom / 23
Nyelvjárás a népdalokban / 25
Nyelvjárási háttér és (ön)reflexió / 26
Nyelvjárási ismeretterjesztés / 27
Kétnyelvűség / 28
Életkori változatok / 30
Nemi sztereotípiák / 31
Szakmák és hobbik nyelve / 32
Szleng / 33
III. Tantermi kommunikáció / 35
Mikrotanítások nyelvhasználati tapasztalatai: Reflexió és önreflexió / 35
Szóbeli és írott instrukciók megfogalmazása / 36
Kommunikáció a szülőkkel / 37
IV. Feladatgyűjtemény a pedagógusi munkához / 38
Nyelvjárási eredetű helyesírási hibák: Az időtartam jelölése / 38
Nyelvjárási eredetű helyesírási hibák: Zöngésülés és zöngétlenedés / 39
Memóriajátékok tájszavakkal / 40
Kognitív siska / 43
Abszolút (nem) elfelejtett szavak / 43
Csak egy / 44
Fogadó a Dialektusokhoz / 49
Dialektusok kiplakátolva / 51
Balatoni Bogi / 51
Térkép a padlón / 51
Nyelvjárások a TikTokon/YouTube-on / 52
Karen és a nyelvjárások / 53
Nyelvjárásprojekt / 54
A nagy tájnyelvi projekt / 55
Nyelvjárási portfólió / 57
Kreatívan a nyelvjárásokról is / 59
V. Anyanyelvi ismeretterjesztés gyerekeknek és felnőtteknek / 66
A szív nyelve / 66
Ámokfutók / 67
Metafora: nem csak versekben / 68
Vonzalom és ellenszenv a nyelvben / 69
Mi változik a nyelvben? / 70
Ezek a mai felnőttek / 72
Bátor nyulak / 73
Dödölle és bulocska / 74
Miből lesz a mézeskalács? / 75
Élet a barázdában / 76
Kinek a mezeje? / 78
Kéz kezet mos / 79
Ki fordítja ki a földet a sarkából? / 80
Kenyér retúrjeggyel / 81
Mi ez az egész? / 82
Gép a gépről / 84
Fáj, amit hallok? / 85
Kezdünk-e mondatot háttal? / 86
Aki / ami / amely / mely / 87
Ne csuk… Hagyd abba a csuklást! / 88
Elfogadjam-e, ha dicsérnek? / 89
Jó estét kívánok! / 90
Mese az elfogadásról: Pityóka igaza / 91
Felhasznált irodalom / 93