Kínálatunk
Hírlevél
Támogatás

Madách Imre születésének 200. évfordulója alkalmából
Az ember tragédiájának az enciklopédiája című könyv
megjelentetése szakmai program megvalósítását
2023. évben a
támogatta.

Támogatás

A Tinta Könyvkiadó működését  2022. évben
a Magyar Kultúráért Alapítvány
támogatta

Támogatás

A magyar nyelv szerkezetének és szókincsének újszerű bemutatása szakmai program megvalósítását
2021. évben atámogatta.

Havi sikerlista
Termékajánló
Szállítási költség

Magyarország területére: 1200 Ft.

18.000 Ft feletti rendelés

esetén ingyenes.

Fizetési megoldás
Tanúsítvány
SSL Certificate
Szűrés
Megjelenés dátuma
Termék részletek


A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés

-20%
A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés
  • A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés
  • A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés
  • A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés
  • A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés
  • A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés
  • A magyar nyelv regionalitása és a köznevelés
2 990 Ft 
2 392 Ft
A vásárlás után járó pontok: 24 Ft
Megjelenés dátuma 
:
2 020
Nincs raktáron
Értesítést kérek, ha újra lesz raktáron

Előszó

 

Részlet a könyvből

 

A kultúraváltás, a globalizációs és mobilizációs folyamatok a magyar nyelv életében is változásokhoz vezettek. A korábban helyhez kötöttebben élő, homogénebb közösségek ma már vegyesebb képet mutatnak. Az urbanizációval és a tömegkommunikáció elterjedésével nagyrészt általánosvált a köznyelv ismerete, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a regionális sokszínűség ne éreztethetné hatását a beszélőközösség tagjainak a nyelvhasználatán is.

A kötet számos, több ízben országos léptékű empirikus vizsgálat eredményein keresztül, továbbá a hazai és a nemzetközi szakirodalom feldolgozásával járja körül a regionális színezetű nyelvhasználat néhány kérdését. A könyvben bemutatott, a szerző által elvégzett kutatások között szerepelnek dialektológiai jellegűek, amelyek fiatal beszélők szóban és írásban előforduló regionalizmusait, tájszóismeretét elemzik, és szociolingvisztikai jellegűek, amelyek fiatalok és idősebbek, pedagógusok, valamint közösségimédia-használók nyelvjárási attitűdjeit mérik fel.

A könyv egyrészt bemutatja, milyen problémákkal néz szembe a magyarországi köznevelés a nyelv regionalitásának kezelésével kapcsolatban, másrészt megoldási lehetőségeket is felvázol azzal, hogy saját tanítási ötletek bemutatásával, további kiadványok ismertetésével és irodalmi vonatkozások megvilágításával kézzelfogható segítséget kínál a pedagógusok és a pedagógusjelöltek számára a dialektológia témakörének iskolai tanításához, a lokális identitás nyelvi megnyilvánulásait tudatosan vállaló, másokét pedig elfogadó, többnormájú nyelvszemlélet kialakításához.

 

Parapatics Andrea a Pannon Egyetem kutatója, oktatója. Doktori fokozatát az ELTE-n szerezte. Az Anyanyelv-pedagógia folyóirat egyik alapító szerkesztőségi tagja. Az MTA–ELTE Geolingvisztikai Kutatócsoport tagjaként a magyar nyelvterület több tucat kutatópontján készített interjúkat. Tudományos munkája mellett tízéves köznevelési tapasztalatot is szerzett. A Tinta Könyvkiadónál 2008‑ban jelent meg Szlengszótára, 2018-ban Nyelvjárástani munkafüzete, 2019‑ben Gyakorlati szövegalkotási munkafüzete.

 

 

 

  • Alcím
    Tények, problémák, javaslatok
    Szerző
    Parapatics Andrea
    Sorozatszám
    209
    Oldalszám
    136
    Kötés típusa
    puhafedeles
    Formátum
    B/5
    Gyártó 
    TINTA Könyvkiadó
    ISBN
    9789634092438
    Tömeg
    238 g/db
  • Előszó  /  7

    1. Bevezetés: Változatosság és változandóság / 11

    2. A regionális nyelvhasználathoz való viszonyulásról a magyar nyelvterületen / 14

    2.1. A regionalizmusok általános megítélése  /  14

    2.2. Fiatalok ismeretei és attitűdjei a nyelvhasználat területi változatosságáról   /  16

    2.3. Az idősebb nemzedékek tagjainak nyelvjárási tudata   /  22

    3. Regionalizmusok napjaink nyelvhasználatában / 35

    3.1. A tájszóismeret vizsgálata fiatalok nyelvhasználatában  /  35

    3.2. Regionalizmusok fiatalok szóbeli és írott nyelvhasználatában  /  45

    3.3. Regionalizmusok és megítélésük a közösségi médiában  /  51

    4. Problémák: Köznevelési célok és a gyakorlat / 65

    4.1. A nyelvi értékelésről a köznevelési dokumentumokban  /  66

    4.2. Nyelvi értékelés a gyakorlatban  /  69

    5. A megoldáshoz vezető utakról / 76

    5.1. Elméleti megfontolások a magyar és a nemzetközi szakirodalom tükrében  /  76

    5.2. A kapcsolódó anyanyelvi témakörökben rejlő lehetőségek  /  87

    5.3. A dialektológia témakör tanítása: ismeretátadás és szemléletformálás  /  89

    5.3.1. Változatos munkaformák a nyelvjárástani ismeretek tanításában  /  89

    5.3.2. Hagyományos és elektronikus tanulói portfólió  /  98

    5.3.3. Segédletek a dialektológia témakör tanításához  /  103

    5.4. Dialektológia és szépirodalom  /  106

    5.4.1. Nagy László és a közép-dunántúli nyelvjárási régió  /  107

    5.4.2. Szabó Magda és az északkeleti nyelvjárási régió  /  110

    6. Összegzés / 115

    7. Summary / 117

    8. Hivatkozott irodalom / 121